تاريخ : دو شنبه 23 آبان 1390برچسب:, | 20:11 | نویسنده : A

 

تعریف پرستار(Nurse): پرستار فردی است با تحصیلات دانشگاهی در رشته پرستاری ‌در مقاطع کاردانی ؛کارشناسی ؛کارشناسی ارشد و دکترا و حرفه ای که در هر پست و مقام و محیطی در کار قادر است نقش شش گانه ذیل را در مواجهه با مددجویان ایفا نماید:

 

 

 

 

 

پرستار و پرستاري:

واژه پرستار به معناي پرستنده؛غمخوارو حافظ مي باشد. و در فرهنگ لاتين پرستار از لغت Nutricious گرفته شده است كه بمعناي پروردن ؛ تغذيه كردن و پرورش دادن است. با توجه به اين معنا هرگونه مراقبت و مواظبتي كه فرد از فرد ديگري اعم از بيمار يا سالم به عمل آورد پرستاري ناميده مي شود.مجمع پرستاران كانادا(C.N.A ) پرستاري را اينگونه تعريف ميكند:
حرفه پرستاري در پاسخ به نياز جامعه بوجود آمده است و در رابطه با سلامت انسان در طول زندگي ايده آل هائي را مد نظر دارد. پرستاران در جهت پيشبرد ؛ حفظ و بازگرداندن سلامت و پيشگيري از بروز بيماري ؛ تسكين دردها تلاش ميكنند.
پرستاري حرفه اي پويا و حمايتگر است كه از قوانين اخلاقي خاصي پيروي مي كند و ريشه آن مراقبت از بيمار يعني مفهومي كه در چهار زمينه فعاليت آن(كار عملي غ آموزش ؛ مديريت و تحقيق ) نهفته مي باشد.
در اواسط قرن نوزدهم (1858 ميلادي) پرستاري بنام فلورانس نايتينگل در دنياي پرستاري قد علم كرد و شيوه پرستاري نوين را ابداء و پايه گذاري كرد. و انقلابي عظيم در تربيت و آموزش پرستاران ايجاد كرد.او هدف از انجام خدمات پرستار را قرار دادن بيمار در بهترين شرايط ممكن به نحوي كه طبيعت بتواند اثرات خود را اعمال نمايد تعريف نمود.وي در سال 1860 اولين مدرسه پرستار نايتينگل را در بيمارستان سنت توماس تاسيس نمود.
رهبران پرستاري اين حرفه را به عنوان يك علم و هنر تلقي كردند. با اين وجود ؛ تعريف حرفه پرستاري به مرور زمان تغيير كرده است. انجمن پرستاران آمريكا ( A.N.A. ) در بيانيه اي در سال 1995 پرستاري را تشخيص و درمان پاسخ هاي انسان به سلامتي و بيماري تعريف نمودند.
پرستاري در اسلام:

آغاز پرستاري در اسلام با شروع جنگهاي مسلمين و جهاد بوده است. در اين جنگها ؛ هم بانوان خاندان پيامبر (ص) و هم سائرزنان مسلمان در خدمت پرستاري سهيم بودند. و بايد تاريخ پرستاري در اسلام را به پرستاري حضرت فاطمه (س) آغاز كرد.حضرت زهرا (س) از پدر بزرگوارش دز جنگ احد پرستاري نمود و با چهارده تن از زنان مسلمان از زخميها پرستاري كردند.
ديگر پرستاران صدر اسلام عبارتند از: ام عماره(انيسه) ؛ ميمونه ؛ رفيده ؛ تم سلمه ؛ ام عطيه و حضرت زينب كبر (س) كه از پنج امام در زمانهاي مختلف پرستاري نمود. به همين مناسبت پرستاران ايران بعد از انقلاب شكوهمند اسلامي روز تولد حضرت زينب (س) را به عنوان روز پرستار براي بزرگداشت مفام وي انتخاب نمودند و همه ساله اين روز را گرامي ميدارند.
پرستاري در ايران:
در سال 1294 شمسي نخستين آموزشگاه پرستاري درايران گشايش يافت كه دوره آموزشي سه ساله جهت علاقه مندان اين رشته برگزار ميكرد. در سال 1314 در شهرهاي تبريز ؛ مشهد ؛ شيراز آموزشگاهاي پرستاري تاسيس شد. در سال 1320 آموزشگاه پرستاري دانشگاه تهران افتتاح شد. در سال 1335 وزارت بهداري براي تدوين برنامه هاي آموزشي پرستاري از كارشناسان بين المللي پرستاري استفاده نمود و اولين كنفرانس بزرگ پرستاري را در تهران برگزار كرد.
از آنجائيكه نيروي انساني تعليم يافته پرستاري جوابگوي نيازجامعه نبود در سال 1338 به منظور جبران اين كمبود اولين آموزشگاه بهياري تاسيس شد.
لازم به ذكر است هم اكنون تعليم پرستاران با مهارتهاي روز پرستاري جهان تا مقطع دكتراي پرستار در ايران انجام ميگيرد. و همه ساله خيل مشتاقان به اين سفيد جامگان ميپيوندند.

 

 

 

برگرفته از سایت

 

http://forum.patoghu.com/

 
 

 

تاريخچه پرستاري

 

 

 

بیمارستانها ، کلینیکها ، مدارس ، سازمان های بهداشتی ، کارخانه ها ، منازل ، مطبها ، در کشتی و هواپیما و قطار و...، مهد کودکها ، خانه سالمندان /

بطور کلی حیطه خدمات پرستاری نه تنها در بیمارستان بوده ، بلکه وارد اجتماع شده و پرستاران در محل های زیر میتوانند خدمت کنند:

 

 

 

 

6- نقش حمایتی: پرستار کسی است که بیش از افراد دیگر با بیمار در ارتباط بوده و خواسته های او را به روشنی میداند و به همین جهت میتواند مدافع و حامی او باشد و واسطه مؤثری برای بیماربا نهاد های مختلف درمانی به حساب می آید .مثل مرکز مبارزه با سل

 

 

 

 

5- نقش هماهنگی: هماهنگی کار تیم پرستاری در رابطه با برنامه ریزی برنامه کار بهیاران و کمک بهیاران و سایر پرسنل خدماتی وهماهنگ کردن کار گروه های دیگر در رابطه با  تیم درمان مثل مشاوره با قسمتهای مختلف تغذیه ، مددکاری ، آزمایشگاه ، فیزیو تراپی ، رادیولوکی و ...

 

 

4- نقش آموزشی: آموزش و راهنمائی بیمار یکی از مسؤلیتهای مهم پرستار است مثل آموزش در مورد مراقبتهای لازم در منزل یا اقدامات بهداشتی

 

 

 

 

3-     نقش حفاظتی: کمک به بیمار برای مصونیت وی از عوامل محیطی مثل عفونت ، آتش سوزی ، افتادن و ...

 

 

2- نقش درمانی: گر چه درمان به عهده پزشکان است ولی پرستار با مشاهدات دقیق از وضع بیمار و با داشتن مهارتها و گذراندن وقت زیاد بر بالین بیمارو تأثیر معالجات و غکس العمل بیمار به درمان رل مهمی در کمک به طرح برنامه درمانی یا تغییر و اصلاح آن دارد.

 

 

 

 

1- نقش مراقبتی: به بیمار کمک میکند تا آن دسته از کا

 



صفحه قبل 1 صفحه بعد

  • دانلود فیلم
  • قالب وبلاگ